logo Δρ. Νικόλαος - Εμμ. Κ. Αγγουριδάκης
Ιατρός - Ωτορινολαρυγγολόγος
Χειρουργός Κεφαλής & Τραχήλου

                                         angouridakis.gr   1  ωρλ.gr

     ΓΙΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΚΑΛΕΣΤΕ ΣΤΟ     2   2310 920970

Ειδίκευση στην Ωτορινολαρυγγολογία στην Ελλάδα. Η άποψη του ειδικευόμενου

  Από καιρό τώρα έχει ξεκινήσει στη χώρα μας η συζήτηση σχετικά με την ποιότητα και την αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης και υγείας. Ανάμεσα στα ζητήματα που έχουν τεθεί υπό συζήτηση, δυστυχώς όχι στην έκταση που του αξίζει, είναι και ο τρόπος επιλογής της ειδικότητας από τους ιατρούς, η εκπαίδευσή τους κατά τη διάρκεια αυτής και η τελική τους αξιολόγηση με το πέρας της άσκησής τους. Η παρούσα εισήγηση επιχειρεί να θέσει τα προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την εκπαίδευση στην ειδικότητα της Ωτορινολαρυγγολογίας στην Ελλάδα και να καταγράψει τις εμπειρίες και απόψεις ενός ειδικευόμενου Ωτορινολαρυγγολόγου, σε μεγάλη Πανεπιστημιακή Κλινική, που ευτυχώς πλησιάζει στην τελική ευθεία για τη λήψη του πολυπόθητου τίτλου. 
  Έχοντας υπομείνει το διάστημα των 5-7 ετών του χρόνου αναμονής ο νέος ειδικευόμενος εντάσσεται στη δύναμη μιας ΩΡΛ κλινικής, προκειμένου όχι μόνο να εργαστεί, αλλά κυρίως να εκπαιδευτεί. Δεδομένου του χαρακτήρα της ειδικότητας, η εκπαίδευση θα πρέπει να περιλαμβάνει τη διάγνωση και αντιμετώπιση των ΩΡΛ παθήσεων, τη χειρουργική της περιοχής, την προ-, διε- και μετεγχειρητική πορεία του ασθενούς και ένα πλήθος εργαστηριακών ελέγχων που καθημερινά εξελίσσονται. Επιπλέον θα πρέπει να ασχοληθεί με την έρευνα και την ανακοίνωση/συγγραφή επιστημονικών εργασιών, με παρουσία σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια της Ελλάδας και του εξωτερικού, προκειμένου, στο πέρας της ειδικότητας να μπορεί να εμφανίσει και επιστημονικό έργο.
  Όλες οι παραπάνω διαδικασίες και δραστηριότητες έχουν προβλεφθεί και καταγραφεί λεπτομερειακά στις αντίστοιχες κλινικές του εξωτερικού, αποτελώντας ένα πλήρες Πρόγραμμα Εκπαίδευσης, το οποίο τηρείται ευλαβικά και το οποίο συνεχώς εμπλουτίζεται και βελτιώνεται. Σε αυτό καταγράφονται η ικανότητά του στη διάγνωση και αντιμετώπιση των ΩΡΛ παθήσεων, ο αριθμός και το είδος των χειρουργικών επεμβάσεων που πρέπει να εκτελέσει και οι επιδόσεις του σε αυτές και φυσικά το κλινικό του έργο. Ταυτόχρονα ωθείται στην επιστημονική έρευνα με τη συγγραφή και ανακοίνωση εργασιών, ενώ υφίσταται κονδύλιο προκειμένου να παρακολουθήσει συνέδρια, σεμινάρια και μαθήματα χειρουργικής δεξιότητας. Όλα τα παραπάνω ελέγχονται αυστηρότατα από το Διευθυντή της κλινικής, ο όποιος με τη σειρά του, ελέγχεται για το εκπαιδευτικό έργο που παρέχει. Είναι δε θεσμοθετημένο το ωράριο εργασίας του, έτσι ώστε να κατανέμεται ισομερώς μεταξύ της εργασίας, της εκπαίδευσης και του προσωπικού του χρόνου. 
  Στη χώρα μας, έως και σήμερα, δεν υπάρχει θεσμοθετημένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης. Όλα τα παραπάνω επαφίενται στην κλινική που υπηρετεί, στο μεράκι του Διευθυντή που τη διοικεί και στο ενδιαφέρον του ίδιου του εκπαιδευόμενου. Αποτέλεσμα αυτού είναι να παρουσιάζονται, πλέον, μεγάλες αποκλείσεις ως προς την ποιότητα εκπαίδευσης που λαμβάνουν οι ειδικευόμενοι ΩΡΛ και φυσικά να επηρεάζεται η ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών που στη συνέχεια παρέχουν.
  Ο υποφαινόμενος ανήκει στην τυχερή μειονότητα των ιατρών, που με τη στήριξη της οικογένειάς του, κατόρθωσε, κατά τη διάρκεια της αναμονής του, να εκπαιδευτεί σε μεγάλη πανεπιστημιακή ΩΡΛ κλινική, τόσο στον κλινικό, όσο και στον επιστημονικό τομέα, καταφέρνοντας να εκπονήσει και διδακτορική διατριβή. Για την επιλογή του αυτή, έως και σήμερα, δεν έχει μετανιώσει. Πόσοι άραγε υποψήφιοι ωτορινολαρυγγολόγοι, έχουν τις ίδιες ευκαιρίες και δυνατότητες με αυτόν;

Δρ. Νικόλαος-Εμμανουήλ Κ. Αγγουριδάκης
Εισήγηση στο 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ωτορινολαρυγγολογίας το 2007